PISA - kompetencia - rejtett tanterv
2016. december 11. írta: térfél

PISA - kompetencia - rejtett tanterv

Ég a ház? Ég, mert jól alágyújtottak..., a média meg fújja, csak fújja a magáét, dumál róla boldog és boldogtalan, épp csak a lényeget nem hozza felszínre senki.

Pedig, van arról is tudomásunk, csak elő kéne bányászni. Én, most ezt próbálom megtenni - szépen, sorban, jó hosszan. KITARTÁS, kedves magyar társadalom :).

1. Mit is mér a PISA?

A 15 éves tanulókat, akik megkezdik (vagy még a nyolcadik osztályban tengődnek) középfokú tanulmányaikat:

"Elvárható, hogy a szakképzés megkezdéséig a tanulók - addigi tanulmányaik és élettapasztalataik alapján - már rendelkezzenek a kompetenciák egy olyan „átlagos" szintjével, amelyre - szakmájától függetlenül - minden embernek szüksége van munkája során. "

2. Mit is jelent a kompetencia?

" A fogalom magában foglalja az ismeretek mobilizálását, a kognitív és gyakorlati képességeket, a szociális és magatartási komponenseket és attitűdöket, az érzelmeket és az értékeket egyaránt....  Ezek sorában feltétlenül figyelmet érdemel az együttműködés, a kritikus gondolkodás, az önbecsülés, a felelősségérzet és a tolerancia. Egyik terület sem köthető egyetlen tantárgyhoz, diszciplináris tantervi tartalomhoz. Összetett rendszerről van szó, alkotóelemei elsősorban az egyén szociális kompetenciáihoz, az állampolgári és társadalmi műveltséghez köthetők."

3. Hogyan is felelhetne meg az elvárásoknak a gyermek?

"A rejtett tanterv (implicit tanterv, idegen szakszóval hidden curriculum) azon élmények, tapasztalatok összessége, egyszóval az a tudás, amit az oktató-nevelő intézmény nem tantervszerűen oktat; mégis elvárt és számonkért ismeretek. A rejtett tanterv, melyet szokás „másodlagos tudásnak” is nevezni, legtöbbször indirekt formában kerül bele az oktatás folyamatába és nem képezi részét a hivatalos tantárgyi követelményeknek."

Lázárjankó tehát, ismét csak hülyeségeket beszél, amikor mutogatni kezd a pedagógusokra - ők, a legkevésbé sem tehetnek arról az eredményről, amit a 2000-ben megszületettek kompetenciájáról mutat a PISA felmérés. Annál inkább tehet róla az a változó világ, amelyben élni kényszerül szülő, család, gyermek, és mi, mindannyian.

Kik is szülték ezeket a nebulókat? Nagyjából a hetvenes években világrajöttek, akik éppenséggel felnőtté válásuk kezdetén ütköztek bele a nagy magyar rendszerváltoztatásba. Ifjú titánként, leginkább kapitalizálódásra fordították minden figyelmüket: hajkurászták a 3 P-t (pénz, pia, pina v. pöcs), önállósították magukat a kedves szülőktől, mihamarabb nyugatra mentek tájékozódni, vagy itthon szedték magukra mindazt a szemetet, amit a vasfüggöny elhúzása révén, a fejlett (és már nagyon romlott ) nyugati világ ránk öntött. Szabaddá tették magukat mindentől, ami némi köteléket (kötelezettséget) is nyújtott számukra, netán biztonságot, vagy értéket jelentett kisebb-nagyobb közösségeiknek. Fujj! Haladni kell a korral, sőt! ROHANNI, és mindig csak változni, változtatni, majd ismét odébb állni, csak a következményekkel nem foglalkozni. Élj a mának! - és éltek is, kizárólag annak. Múltat feledve, jövővel mit sem törődve.

Ezek lettek aztán azok a szülők, akik felnevelték a PISA eredménytelen gyermekeit. Náluk nem létezett az a bizonyos rejtett tanterv, mert éppenséggel CSAKMAGUKKAL voltak képesek törődni: átgázolni bárkin és bármikor, ha saját érdekeik azt kívánta MAMMON bűvöletében, a liberális felfogást teljesen félreértve, ők lettek a lasisses-faire (ráhagyó röviden) legnagyobb hívei, amikor arról volt szó, hogy bármit is átadjanak utódaiknak nevelés szempontjából. Ők azok a szülők, akik először szartak a pedagógusok igyekezetére és hivatástudatára, ha használni szerették volna gyermekeiknél " az egyén kognitív, szociális és személyes képességrendszerét"...

Ami ugyebár, NEM ALAKULHATOTT KI, mert drága szüleik magukra hagyták őket - nem neveltek, hanem futottak el a szülői munka nehézségei elől, amivel minden FELELŐSSÉGET A GYERMEKEIK VÁLLÁRA ÖNTÖTTEK. (ők, persze képtelenek voltak ebből bármit is magukra vállalni, hiszen nem az ő dolguk lett volna). Maguk a szülők viszont ezzel is PÉLDÁT ADTAK, MUTATTAK - a gyerek pedig erre a legfogékonyabb; önző, utálatos, másokat semmibe vevő, mindenkit megvető, mindent leszaró, elidegenedett, eltárgyiasult, bűnbakok megtalálásig jutó, lusta, ingyenélni akaró, érdeklődés nélküli, suta, figyelmetlen, ostoba, nagyzoló,  beképzelt és állandóan frusztrált, agresszív mintát adó családban kényszerültek 15 éves korukig felcseperedni.

Mégis, mi lehetett volna más eredménye ennek a 15 évnek, mint az, hogy a béka segge alatti kompetenciával rendelkezzenek utódaik???

Milyen is a 2000-2015 közötti magyar társadalom?

Csak emlékeztetőül:

"Összetett rendszerről van szó, alkotóelemei elsősorban az egyén szociális kompetenciáihoz, az állampolgári és társadalmi műveltséghez köthetők."

Jaja, a szociális - legyen inkább családi - helyzetet is befolyásolja ám valami, ne csak, és kizárólag a szülőket tegyük felelőssé! Nézzünk már bele az állampolgár - jellemzően magyarosch - attitüdjébe is: Erre az időszakra jellemző az, hogy JOGA VAN, KÖTELESSÉGE VISZONT SENKINEK NINCS: azt tesz ebben az országban mindenki, amit csak akar, és AMIT NEM SZÉGYELL MEGTENNI, azaz lop, csal, hazudik, mert előbbre jutni másként nem lehet. A demokrácia és liberalizmus azt jelenti a pórnép számára, hogy mindent szabad, minden csak azon múlik, hogy ő maga mit tud saját maga számára kikaparni - mások elől elorozni, kiváltságokhoz jutni, elprivatizálni, adót csalni, ÉS A TÖBBI GUSZTUSTALANSÁG, AMIT A KAPITALIZMUS JÓ OLDALÁRA KERÜLÉS MEGKÍVÁN.

Mindehhez pedig öntik rá a MÉDIAPOLITIKA ÖSSZES SZENNYÉT; ezer és ezer csatornán keresztül nyomatják agyába a hitelfelvétel csodálatos lehetőségét - az eladósodás összes báját (következményét) mélyen elhallgatva -, mossák az agyát, és emelik nemzeti rusnyaságát a mennyekig, rózsaszín felhőből ígérnek neki felemelkedést, és taszítják a nyomor felé. Sorra veszik el emberi mivoltjához tartozó jogait, megfosztják az emberi lét igényeinek tudatos felismerésétől is, fogyasztóvá degradálják és nem csak természeti, de legfőképp szellemi környezetét szennyezik ordenáré propagandaháborúval. Úgy követ el népirtást a kormányzó hatalom, hogy annak még tapsolnak is kis számú hívei, azaz kegyeltjei... A korrumpálás és korrumpálhatóság az egyetlen kultúra, ami táptalajra talált a magyar társadalomban. Az egyetlen kompetencia manapság, ami a társadalom műveltségéhez kell.

Lázárjankó ne mutogasson az ártatlanokra, a fidesz-jobbik-kdnp jogtipró koalíció saját vállát veregesse, amikor eme generációt (is) a szakadék felé sikerült tolnia - előre megfontoltan, önös érdekeikből kifolyólag, szándékosan nyomorította meg állampolgárait. Mit csodálkoznak? Ezt akarták! Nyertek!

" A gyerek, és sokszor a felnőtt is, gondolkodás nélkül alkalmazkodik a készen kapott mintához. Magyarázatként szolgálhat még az a tény, hogy a gyerekek, életkoruk és/vagy helyzetük miatt, nem rendelkeznek olyan tapasztalatokkal, amely az önálló értékítéletre, így a tudatosodásra lehetőséget adna."

A bejegyzés trackback címe:

https://httphatterfel.blog.hu/api/trackback/id/tr2512039957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.